Vaikuttaa siltä, että käytät vanhaa selainta, mistä johtuen kaikki ei ehkä toimi tai näy siten kuten pitäisi.

Lykon vastuullisuusviikot

Lykolla on menossa kampanja, jota kutsumme nimellä “vastuullisuusviikot”. Tarkoituksemme on tuoda esille Lykon verkkokaupan suurta vegaanista, luonnollista ja ekologista valikoimaa. Riippumatta siitä, olemmeko kuluttajia vai palveluntarjoajia, meidän täytyy ottaa kantaa kysymyksiin, jotka koskevat ainesosia, ympäristömerkintöjä, sertifikaatteja, säilöntäaineita ja muita tekijöitä, jotka vaikuttavat ostopäätökseen. Näihin valintoihin liittyy usein sanoja, jotka eivät ole täysin selkeitä. Mitä oikeastaan tarkoittaa luonnollinen? Vegaaninen? Ekologinen? Lähituotanto? Orgaaninen? Lyko Magazine on sukeltanut syvälle sanaviidakkoon ottaakseen siitä selvää!

02 huhti, 2019

Aloitetaan suoraan sillä, mitä kutsumme nimellä:

Lykon vastuullisuus-sanasto!

Luonnolliset ainesosat
Kun on kyse kauneustuotteista, on erittäin vaikea määritellä, mitä “luonnollinen” tarkoittaa. Se on paljon käytetty sana ja valitettavasti myös TODELLA väärinkäytetty, sillä ei ole olemassa sääntöjä, kuinka sanaa saa käyttää markkinointitarkoituksissa. “Luonnolliset ainesosat” viittaavat ainesosiin, jotka ovat peräisin luonnosta, kuten ihanat yrtit, kukat, vesi, savi tai mineraalit. Mutta harvat ajattelevat sitä, että myös myrkkysienet, siitepöly ja koirankarvat ovat luonnollisia. Ainesosien tuotannon valvonta saattaa olla puutteellista. Se, että jokin on “luonnollista” ei siis välttämättä tarkoita hyvin valvottua, ihoystävällistä ja allergisoimatonta. Joten sen sijaan, että etsit tuotteesta sanaa “luonnollinen”, tarkkaile merkintöjä, kuten EcoCert, Natrue tai Soil Association, joiden ainesosat ovat valvottuja. Myös sanat ekologinen ja vegaaninen ovat selkeämpiä kuin hieman epäselvä “luonnollinen”.

Vegaaniset tuotteet

Vegaaninen kauneudenhoito ei sisällä mitään eläinperäisiä tai eläimillä testattuja ainesosia. Käytettyjä ainesosia tai lopullisia tuotteita ei testata eläimillä itse yrityksessä, ja eläinperäiset ainesosat on korvattu kasviperäisillä, usein ekologisilla ainesosilla. Kun etsit vegaanisia tuotteita, tarkkaile virallista vegaanimerkintää tai tuotteen ainesosalistaa.


Kasviperäinen kauneudenhoito

Kasviperäinen tuote voi sisältää alunperin eläinten tuottamia ainesosia, kuten mehiläisvahaa, hunajaa, kananmunan valkuaista tai maitoa.

Gluteeniton kauneus

Iho on suurin suojamme. Villien huhujen mukaan vartalo “syö” sitä, mitä iholle levitetään ja että tuote imeytyy verenkiertoon jne. Se ei pidä paikkaansa. Miltä kylpyammeessa makoilu saisi meidät silloin näyttämään? Tai kun ulkona tuulee ja kaikki roskat lentävät iholle? Ei ole siis mitään todisteita siitä, että kauneudenhoitotuotteet imeytyisivät ihon läpi MUTTA mikäli saisit päähäsi syödä tuotteet, voi olla hyvä tietää että ne on valmistettu ilman vehnää. Jotkut yritykset väittävät, että gluteenia sisältävät tuotteet voivat aiheuttaa kutinaa, ihottumaa ja turvotusta henkilöille, jotka ovat erittäin herkkiä gluteenille. Yritykset saattavat siis markkinoida tuotteitaan gluteenittomina. Gluteenittomille tuotteille ei ole myöskään olemassa tarkkoja sääntöjä, valvontaa tai merkintää.


Ekologiset tuotteet
Ekologinen tarkoittaa, että jokin asia on ekologisesti viljelty. Sen vuoksi esimerkiksi vettä ei voi laskea ekologiseksi ainesosaksi, koska sitä ei viljellä. Ekologisesti viljelty aineosa on peräisin valvotusta tuotannosta, jossa torjunta-aineet eivät ole sallittuja ja jonka alkuperä voidaan varmistaa. Raaka-aineita jalostetaan mahdollisimman vähän, jotta luonnolliset antioksidantit, vitamiinit ja rasvahapot säilyvät niissä. Tuotanto on kauttaaltaan ympäristöystävällistä ja raaka-aineet uusiutuvia ja biohajoavia. Ekologisesti sertifioitu tuote on läpäissyt eri testejä, jotta voidaan varmistaa oikeanlainen valmistusprosessi. Ekologiset tuotteet saavat usein leiman tai merkinnän. Lisää merkinnöistä voit lukea alempana.

Orgaaniset kauneudenhoitotuotteet

Wikipedian mukaan orgaanis-biologinen viljely on ekologisen viljelyn muoto, jonka loi 1940-luvulla sveitsiläinen Hans Peter Rusch. Hän vastusti keinolannoitteita ja kemiallisia torjunta-aineita. Näinhän olemme juuri määritelleet “ekologiset tuotteet” ja niiden viljelyn. Englannin sana "organic" käännetään usein sanalla "ekologinen", esim. “organic food” = ekologinen ruoka. Siispä "organic beauty product" on sama asia kuin ekologinen kauneudenhoitotuote.

Lähituotanto

Kun on kyse ruuasta, puhutaan usein lähellä tuotetusta, mutta samaa voidaan soveltaa tietysti myös kauneudenhoitotuotteisiin. Lähellä tuotetut tuotteet edistävät elinvoimaista maaseutua ja paikallisten luonnonvarojen hyödyntämistä. Lisäksi vältetään pitkiä kuljetuksia. On siis kyse ympäristöstä eläinperäisyyden tai ekologisuuden sijaan. Kuljetus on vain pieni osa raaka-aineiden lopullista ympäristökuormitusta, josta valmistustapa muodostaa merkittävän osan.


Merkinnät, logot ja leimat

Nykyään maailmassa on NIIIIIIN paljon eriIaisia määritelmiä, merkintöjä, leimoja ja sertifikaatteja, joiden tarkoitus on “ohjata” meitä ekologisten ja ympäristöystävällisten tuotteiden viidakossa. Ei ole mitenkään mahdollista tietää kaikista merkinnöistä, varsinkin kun monilla tuotemerkeillä on käytössä omat merkinnät tai ne harrastavat ns. "Greenwashingia".

Greenwashing (tai Green sheen) tarkoittaa sitä, kun yritykset lähtevät mukaan vihreään trendiin ja haluavat markkinoida itseään ympäristöystävällisenä. He saattavat luoda ympäristöystävällisen kuvan itsestään korostamalla yksittäisiä ympäristötekoja tai antamalla tuotteelle nimen "Pure Greens", laittamalla avokadon kuvan etikettiin, kirjoittamalla “parabeeniton”, vaikka tuotteella ei olisi mitään merkintää tai valvottua tuotantoa. Näissä tapauksissa SINUN täytyy kuluttajana olla tarkkana. Lyko Magazine on koonnut pienen oppaan erilaisista merkinnöistä.


Leaping Bunny
Tämän sertifikaatin voi saada kosmetiikka-, hygienia- tai puhdistustuote, jota ei ole testattu eläimillä. Leaping Bunny on eurooppalaisten ja amerikkalaisten eläinsuojelu- ja eläinoikeusjärjestöjen kehittämä merkintä.


The Vegan Society: Vegan Society on maailman suurin ja vanhin vegaanijärjestö. He alkoivat käyttää sanaa Vegan vuonna 1944. Merkintä on tae siitä, että tuote ja ainesosat ovat 100 % vegaanisia.




100% veganskt: Ensimmäinen ruotsalainen vegaanimerkintä. Merkinnän takana on Djurens Rätt -järjestö. Se on yksinkertainen ja selkeä merkintä kuluttajille, jotka eivät halua käyttää eläinperäisiä tuotteita. Sopii kaikille, jotka valmistavat tai myyvät vegaanisia elintarvikkeita tai tuotteita. Katso merkinnän kotisivuilta lisätietoja mukana olevista yrityksistä.




Ecocert:
Euroopan ja Yhdysvaltojen suurin sertifikaatti ekologisille tuotteille. Tuotteiden sisällön täytyy koostua vähintään 95 % luonnollisista ainesosista, joista 10 % tulee olla ekologisia. Synteettisiä hajusteita tai väriaineita ei hyväksytä. Tuote ei saa olla testattu eläimillä.




SOIL ASSOCIATION: Alunperin Englannista peräisin oleva sertifikaatti, josta tuli kosmetiikan sertifikaatti vuonna 2002, mutta itse yritys perustettiin jo vuonna 1946. Kaksi tasoa: “Ekologinen” ja “Ekologisista ainesosista valmistettu”. Jotta tuotetta voi kutsua ekologiseksi, vaatimuksena on, että vähintään 95 prosenttia ainesosista (vettä lukuun ottamatta) ovat ekologisia. “Ekologisista ainesosista valmistettu” -merkinnän voi saada tuote, jonka ainesosista vähintään 70 prosenttia on ekologisia.



USDA: Amerikkalaisen maatalousyrityksen sertifikaatti ekologisille elintarvikkeille ja kosmetiikalle vuodesta 2005 lähtien. Kolme eri tasoa: ”100% Organic”, ”Organic 95 %” sekä ”Made With Organic Ingredients”, jonka vaatimus on, että vähintään 70 prosenttia sisällöstä koostuu ekologisista ainesosista, ja kolme niistä tulee mainita pakkauksessa. Loput 30 prosenttia täytyy olla mukana hyväksyttyjen ainesosien listalla. Tällaiset tuotteet voivat saada sertifikaatin logon, mutta eivät USDA Organic-logoa.



NATRUE:
Merkinnän perustajiin kuuluu Euroopan johtavia luonnonkosmetiikkayrityksiä; Laverana/Lavera, Logocos/Logona, Primavera, Santaverde, Wala /Dr. Hauschka ja Weleda. 70% yrityksen tuotteista tulee täyttää sertifikaatin vaatimukset, jotta tuote voi saada sertifikaatin. Merkinnällä on eri tasoja, kuten Luonnonkosmetiikka ja Ekologinen luonnonkosmetiikka. Jokaiselle kategorialle on määritelty vähimmäis- ja enimmäismäärät eri ainesosia. Lisäksi ainesosista erotellaan luonnolliset ja luonnonläheiset tai luonnollista vastaavat ainesosat.



ECO GARANTIE: Sertifikaatti on perustettu Belgiassa ja ollut käytössä vuodesta 2004 lähtien. Se on on voittoa tavoittelemattoman Biogarantien hallitsema. Puolueeton ja maatalousministeriön hyväksymä. Sertifikaatilla on yksi taso, eikä tiettyjä prosenttimääriä.



ECO CONTROL:
Saksassa perustettu sertifikaatti, jolla on samat standardit kuin NaTrue -merkinnällä. Eco Control -merkinnän voi saada mm. luonnollinen tai ekologinen kosmetiikka ja ekologisen maatalouden raaka-aineet.



OASIS: Vuonna 2008 perustetun merkinnän takana on eri yrityksiä, kuten Aveda Corporation, Estee Lauder Companies ja L’Oreal. Heillä on kaksi kriteeriä erilaisilla merkityksillä. ”Ekologisia ainesosia sisältävä”: vähintään 70 prosenttia tuotteesta on ekologista alkuperää ja loput 30 % tulee täyttää tietyt vaatimukset. ”Ekologinen” tuote tarkoittaa kotisivujen mukaan, että tammikuusta 2010 alkaen vähintään 85 % ainesosista on ekologisia, minkä jälkeen tavoitteena on siirtyä vähitellen 90:een ja lopuksi 95 prosenttiin.



NPA: Vuonna 1936 perustettu sertifikaatti, jolla merkitään mm. elintarvikkeita ja ravintolisiä. Käytetty kosmetiikan merkitsemiseen vuodesta 2008 lähtien. Yksi taso: ”Natural”, jonka mukaan 100 prosenttia sisällöstä tulee olla luonnollista, jotta tuotteessa voi lukea ”natural” tai jotta se voi käyttää heidän logoaan. Lisäksi sertifikaatin saamiseen vaaditaan, että 60 prosenttia tuotemerkin tuotteista täyttää NPA:n asettamat vaatimukset.

Kauneustoimittaja Krizz Norman
02 huhti, 2019

Tykkää artikkelista

Arvosana & kommentit

Kirjoita kommentti
Lisää kuvia

Ole ensimmäinen, joka kertoo mielipiteensä artikkelista

Löydä myymälä
Uutuudet ja tarjoukset
Seuraa meitä

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelumme on olemassa sinua varten. Meiltä saat apua niin tilausasioissa kuin shampoon valinnassakin. Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa. Ota meihin yhteys sähköpostilla: asiakaspalvelu@lyko.fi

Copyright 2019