10 myyttiä aurinkosuojista + muuta Tärkeää tietoa

Auringolta suojautuminen on kuin älykkyystesti; numeroita, kirjainyhdistelmiä, ympyröitä ja viivoja. Mitä ne tarkoittavat? Ja ennen kaikkea – Mitä SINÄ tarvitset? Mitä tarvitset tavallisena työpäivänä, joka saattaa jatkua illanviettoon terassilla? Entä mitä tarvitset lähtiessäsi hyvin ansaitulle lomamatkalle Kyprokselle? Lyko Magazine on koonnut kattavan aurinkosuoja-oppaan, jossa selitetään käsitteet, kumotaan myytit ja neuvotaan, mitä aurinkosuojia tarvitset missäkin tilanteessa!

31 touko, 2019

Tärkeää tietoa aurinkosuojista

 

Aloitetaan alusta:

 

Mitä auringon säteet ovat ja miten ne vaikuttavat ihoon?

Auringon säteilyn voi luokitella eri ryhmiin: näkyvä valo, ultraviolettisäteily (tunnettu myös nimellä UV) ja infrapunasäteily. Ihmissilmä pystyy näkemään vain puolet auringonvalosta. Säteitä, joita emme pysty havaitsemaan, kutsutaan nimillä HEVIS ja infrapunavalo. Emme pysty näkemään myöskään ultraviolettivaloa. Lyhyimpiä ultraviolettisäteitä kutsutaan nimellä UVC ja maapallon ilmakehä pysäyttää ne. Pidemmät säteet, eli UVA- ja UVB-säteet muodostavat noin 5% auringonvalon kokonaismäärästä.

UVA-säteitä esiintyy vuorokauden ympäri ja ne ovat koko ajan lähes yhtä voimakkaita. UVA menee syyyvälle ihoon ja voi vahingoittaa kudoksia (eli vanhentaa niitä ennenaikaisesti!!). UVA:n ehkäisemiseksi iho muodostaa melaniinia, joka saa aikaan ihon tummumisen ja ruskettumisen. Solarium koostuu lähes kokonaan UVA-säteistä. Muistisääntö: UV-AGE!

 

UVB-säteet ovat voimakkaimmillaan keskipäivän aikaan ja ne aiheuttavat ihon palamisen. Nämä säteet ovat itse asiassa niin voimakkaita, että ne voivat aiheuttaa toisen asteen palovamman! UVB-säteet tekevät ihosta paksumman ja kestävämmän aurinkoa vastaan jatkossa. Muistisääntö: UV-BURN!

Kuinka aurinkovoide/aurinkosuoja toimii?

Aurinkosuojia on saatavan useissa eri koostumuksissa, kuten voide, vaahto, pasta, suihke ja puikko. Aurinkosuojat suojaavat ihoa imemällä itseensä ja/tai suodattamalla UVA- ja UVB-säteitä.

Aurinkosuojissa on kahdenlaisia filttereitä:  Fysikaalisia ja kemiallisia. Filtterien ero on, että ne “suodattavat” UV-säteilyä eri tavoin iholta. Fysikaaliset filtterit, kuten titaanidioksidi ja sinkkioksidi, koostuvat pienistä hiukkasista, jotka heijastavat UV-säteitä. Kemialliset filtterit ottavat sen sijaan molekyylit vastaan ja yksinkertaisesti muuntavat vaarallisen UV-säteilyn täysin vaarattomaksi valoksi.

Mitä SPF tarkoittaa ja mitä se oikeastaan ON?

SPF on lyhenne termistä Sun protection factor, tai suomeksi aurinkosuojakerroin. SPF-lyhennettä seuraa usein luku, esim. SFP 20. Luku viittaa siihen, kuinka paljon tai kuinka voimakas aurinkosuoja on ihollasi. Siihen vaikuttaa tietysti myös se, kuinka herkkä olet auringon valolle. Aurinkosuojan idea on, että voit olla auringossa KAUEMMIN vahingoittamatta ihoa. Voiteen suojakerroin SPF 15 tarkoittaa, että voit olla 15 kertaa kauemmin auringossa kuin ilman SPF-suojaa – mutta tietysti vain sillä ehdolla, että seuraat aurinkosuojan suosituksia!

 

Aurinkosuojassani on ympyrä yhden sanan ympärillä, mitä se tarkoittaa?

EU on laatinut suosituksen aurinkosuojien merkitsemisestä, jotta tietäisimme, mitä etsiä riippumatta siitä, missä (EU) maassa oleskelemme. Tuotteen suurin numero ilmoittaa suojan UVB-säteilyä vastaan.  


Se, että juuri sanan UVA ympärillä on ympyrä, tarkoittaa että suoja UVA-säteitä vastaan on vähintään ⅓ UVB-suojasta.
On tärkeää tietää, että aurinkosuoja saavuttaa täyden tehon vain, kun sitä annostellaan tarpeeksi (tuotteen ohjeiden mukaisesti) ja usein sitä täytyy voidella uudestaan esim. uimisen jälkeen.


Mitä suojakerrointa minun tulee käyttää?

Valitse sopiva SPF-suojakerroin sen mukaan, minkälainen ihotyyppi sinulla on, mitä aiot tehdä, kuinka herkkä olet auringonsäteille. Ota lisäksi huomioon vuorokauden auringon voimakkuus, eli ns. UV-indeksi. UV-indeksi osoittaa auringon vahingollisen UV-säteilyn voimakkaimmillaan päivän aikana. Usein se on silloin, kun aurinko on korkeimmillaan, eli keskipäivällä. Alhainen UV-indeksi tarkoittaa matalaa UV-säteilyä ja näin ollen pienempää riskiä vaurioille.


Sinun tulee suojatua aurinkosuojalla UV-indeksin mukaan, alla yksinkertainen suuntaa antava taulukko.

 

Matala suoja: SPF 6-10
Keskivoimakas suoja: SPF 15-25
Korkea suoja: SPF 30-50
Erittäin korkea suoja: SPF 50+
SPF 15 suojaa 93% UVB-säteiltä
SPF 30 suojaa 97% UVB-säteiltä
SPF 50 suojaa 98% UVB-säteiltä


Suojakerrointen SPF 30 ja SPF 50 välinen ero on siis vain 1 % ja SPF 15 ja SPF 30 välinen ero itse asiassa vain 4 % !
Miksi et siis vain käyttäisi AINA erittäin korkeaa aurinkosuojakerrointa? Aurinkosuojat, joita myydään monesti ulkomailla ja joissa on erittäin korkea SPF, kuten SPF 75 tai SPF 100, eivät oikeastaan suojaa paljon paremmin kuin SPF 30.

LYKO KUMOAA AURINKOON LIITTYVIÄ MYYTTEJÄ:

1)

- Vahingoitan ihoani ja voin saada ihosyövän vain, JOS poltan itseni!

Nope. Se ei pidä paikkaansa. Olet aina alttiina sekä palovammoille että melanoomalle, jos et suojaudu huolellisesti, huolimatta siitä, poltatko itsesi vai et. Sen sijaan riski KASVAA moninkertaisesti, JOS poltat itsesi. Joten käytä suojaa!

 

2)

- Jos otan aurinkoa varjossa, en RUSKETU!?

Nope, ei pidä paikkaansa. Tottakai rusketut myös varjossa. Kuten voit lukea ylempää, UVA-säteilyä on KAIKKIALLA koko ajan. Ruskettuminen voi kestää kauemmin varjossa, mutta se on turvallisempaa ja mukavampaa!


3)

- Jos levitän aurinkosuojan aamulla, se riittää koko päivän ajaksi!

Valitettavasti ei. Vaikka sinulla olisi käytössä markkinoiden KALLEIN ja PARHAIN suoja ja vaikka se olisi VEDENKESTÄVÄ, suoja katoaa ja heikkenee tunti tunnilta, uinti uinnilta ja jokaisessa hikipisarassa. Sen vuoksi sinun täytyy lisätä aurinkosuojaa useasti päivässä, suositus on vähintään kerran joka kolmas tunti tai useammin, mikäli uit tai hikoilet paljon.

 

4)

- Sinun täytyy käyttää aurinkosuojaa VAIN, jos otat aurinkoa rannalla tai uima-altaalla!

Tämä EI todellakaan pidä paikkaansa! Kenties useimmat meistä MUISTAVAT tarvitsevansa aurinkosuojaa, mutta sen käyttäminen on yhtä tärkeää, kun istut terassilla, kitket rikkaruohoja, käyt kävelyllä meren rannalla, pyöräilet tai golfaat. Aurinkohan on kaikkivaltias (melkein) ja se on (melkein) kaikkialla!

5)

- Saatat palaa, vaikka olisi pilvistä!

KYLLÄ! Tämä on totta! Pilvet suojaavat vain murto-osalta auringon säteilyltä, mutta eivät paljoa. Voit polttaa itsesi myös varjossa riippuen siitä, kuinka kaukana auringosta olet. Sen, onko polttanut itsensä, huomaa usein vasta auringon ottamisen jälkeen, erityisesti jos ulkona on tuulista, kylmää (lunta) tai pilvistä.

 

6)
- Mikäli olet luonnostaan tummapigmenttinen, et polta itseäsi!

Tavallaan totta. Mikäli sinulla on erittäin vaalea iho kesän alussa, olet herkimmillään auringonsäteille, mutta mitä enemmän iho vaurioituu ja karaistuu, sitä enemmän pigmenttiä se saa ja sitä vastustuskykyisempi siitä tulee. Mikäli olet erittäin vaaleihoinen ja/tai punahiuksinen, sinulla on vähemmän melaniinipigmenttiä, joka tekee ihosta ruskean. Mikäli sinulla on luonnostaan tumma iho, eli paljon melaniinia, sinulla on parempi luonnollinen suoja aurinkoa vastaan, mutta voit silti tietysti palaa.


7)

- Jos käytän aurinkovoidetta, en saa elintärkeää D-vitamiinia auringosta!

Auringonsäteiltä ei voi välttyä ja keho muodostaa päivittäisen D-vitamiiniannoksen erittäin nopeasti. On todella vaikeaa saada D-vitamiinin puutos pelkästään pukeutumalla tai aurinkovoidetta levittämällä.

 


8)

- Ennen kesää tai ulkomaanmatkaa ihoa voi totuttaa tai karaista solariumissa!

Superväärin! (ja toivottavasti kukaan ei enää käy solariumissa!) Solarium sisältää lähes pelkästään UVA-säteilyä (muistakaa, mitä opimme: UVA = UV-AGE), eikä se anna paljon UVB-säteilyä, mikä tekisi ihosta paksumman ja sitä kautta paremmin suojatun. Solarium antaa iholle vain pitkiä UVA-säteitä, jotka menevät syvälle ihoon aiheuttaen vaurioita ja ennenaikaista ikääntymistä.


9)

- Ymmärrän kyllä, että ihon suojaaminen korkealla aurinkosuojakertoimella on tärkeää, mutta haluan niin RUSKETTUA!

- Rahoitu! RUSKETUT aivan yhtä paljon suojakertoimen KANSSA kuin ilman, mutta sen sijaan siinä kestää hieman kauemmin, ennen kuin iho tottuu aurinkoon ja ehtii muodostaa suojan palamista vastaan. Lisäksi ihana bonus on, että väri KESTÄÄ paljon kauemmin, kun se muodostuu hitaasti.

 

10)

- Otan aurinkoa usein ja sen vuoksi olen tottunut siihen, enkä tarvitse aurinkosuojaa.

No jaa. Kuten ylempänä lukee, olet herkempi kesän alussa kuin loppukesästä, kun iho on jo ehtinyt muodostaa suojan. Vaarallisin tapa ottaa aurinkoa on intensiivisesti ja epätasaisesti aurinkoa “ahmimalla”. Jos ulkoilet joka päivä, muodostat paremman ja pitkäkestoisemman luonnollisen suojan kuin ahmiessasi aurinkoa muutaman tunnin joka viikonloppu.

 

TOIMITUKSEN VINKIT:

Mikäli TIEDÄT, että sinulla on TAPANA ahmia aurinkoa ja poltat itsesi helposti, tässä sinulle supervinkki: Varmista, että sinulla on kotona itseruskettavaa, jota käytät ENNEN kuin on aika ottaa aurinkoa. Silloin tunnet olosi jo valmiiksi ruskettuneeksi ja voit hyvällä omallatunnolla jättää voimakkaat auringonsäteet väliin ja säästää ihoasi tulevaisuuden kärsimyksiltä. Tässä joukko ihania itseruskettavia tuotteita, joista valita!

Kauneustoimittaja Krizz Norman

 

 

 



 



 

31 touko, 2019

Tykkää artikkelista

Arvosana & kommentit

Kirjoita kommentti
Lisää kuvia

Ole ensimmäinen, joka kertoo mielipiteensä artikkelista

Uutuudet ja tarjoukset

Anmäl dig för nyhetsbrev och sms här!

Seuraa meitä

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelumme on olemassa sinua varten. Meiltä saat apua niin tilausasioissa kuin shampoon valinnassakin. Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa. Ota meihin yhteys sähköpostilla: asiakaspalvelu@lyko.fi

Copyright 2019